Fizica, o arta

Citeam pe noul blog al Zanei o postare faina despre mituri in leg cu artistii. Si cum tocmai am iesit din examen mintea mea zboara fericita ca nu mai e nevoita sa se fixeze pe-o „felie”.
Acum pot abera iar. In prima faza am facut un salt peste mit. Cuvantul asta e un blocaj pentru mine.
Ma gandeam ca daca as fi o artista as locui totusi intr-o mansarda de 4/4 cu ferestre din lemn, mici si acoperite dar as alege sa traiesc asa asigurandu-ma ca daca ma apuca vreun dus sau vreun venit am bani suficienti in cont incat sa misc unde, cat si cum vreau eu.
De o vreme incoace incep sa cred ca nu as putea niciodata sa fiu un artist. Adevarul ca rar si prea putin am vrut eu asta. Aparent, am subestimat artistul dar in realitate am supraestimat si supraestimez spiritul artistic, firea artistica de care sunt sigura ca exista in fiecare, in diferite procente si parti.

Cu siguranta nu o sa ajung artista in nimic. Imi e prea frica sa cred ca eu nasc ceva ce nu era deja prin zona. Sau poate ca inteleg altfel si cuvantul asta… „arta”.

Adica mai simplu: Daca ma atinge e arta. Daca nu ma atinge e ce vor altii sa fie.
Nu m-am indoit niciodata ca pentru a fi artist ai nevoie de o muza(sau un muz :-)) ) pe care o/l poti gasi chiar si in tine pana la urma. Altfel… faci ce fac eu acum(cel putin dp meu dv): aberezi fericit ca iti permiti sa o mai faci macar pana te apuci de urmatorul examen.
Si pana nu incep sa aberez despre cat de subiectiv a ajuns cuvantul „arta” ca si multe alte cuvinte.

Nu prea conteaza asta cand vine vorba de arta. Sunt sigura ca toata lumea e deacord cu faptul ca arta are o mult prea mare legatura cu simtul ca sa o nege careva.

Ma gandeam la fizica(si la chimie putin). Imi manifest gramul ala de spirit artistic in fizica. Cel putin asa mi s-a parut la inceput.
Pot sa vorbesc la nesfarsit despre fizica(si de chimie si mai mult). Pana acum nu am intalnit ceva mai incitant, simplu per total dar complicat luat in doze mici, aproape toxic in doze mici.

In generala fizica era o materie simpla. Era invatata ca orice materie. Avand o preferita pentru matematica, fizica nu era foarte complicata pentru mine.
In liceu fizica era oribila. Era o dictatura. Eram infricosata de ea. Aveam in general vreo 3 de 5 si un 10. De unde 10-le? Nu stiam sa raspund la cele mai simple intrebari in schimb eram pe faza la alea grele. Bine, eu in general eram pe faza cand ni se spunea „dau 10 daca imi spuneti…”
Imi amintesc ca rezolva un coleg o problema la tabla. Era vb de o bila care cadea de pe un suport concav la un capat(celalalt capat era ignorat nu inteleg eu de ce, ar fi fost mai frumos cu 2 capete… imprevizibil :-)) ). Problema cerea niste valori in mom caderii. A inceput colegu cu trasat fooortze, compus fortze, cu calcule(ma plictiseam cumplit) si la un mom dat proful intreaba de ce trasam fix in punctul ala fortele. Nu stia nimeni din clasa inclusiv colegu de la tabla. Profu a zis „dau 10 daca”. Am vrut sa raspund. Mi se parea penibil.
Nu-mi venea sa cred ca nimeni nu stie. Incepeam sa ma indoiesc ca stiu. A stat asa vreo 5 minute asteptand un raspuns(daca treceau 10 si nimeni nu zicea nimic dadeam toti extemporal si eu nu mai invatam la fizica).
Am ridicat mana. Si am zis ca noi calc in pct ala pentru ca asa ne zice problema!
Profu: cum?
Eu: asa spune problema, in mom caderii! la propriu in mom caderii. Adica in ultimul punct pe care bila il are in comun cu suportul.
Tzac pac! Zece!
Asa ca liceul l-am trecut reusind sa fiu pe faza chiar si plictisita. :))
Ne-a mai intrebat odata sa-i spunem daca exista sau nu pana la urma perpetuum mobile.
Bineinteles ca m-am trezit sa spun ca exista. A ras de s-a prapadit si m-a scos la tabla sa il desenez.
Am iesit si i-am spus ca nu se poate desena din mom ce se misca tot timpul. Nimeni nu l-a vazut stand vreodata :-))
S-a enervat dar l-am potolit cu raspunsul: Universul. Pentru ca fizica i-a demonstrat originea, evolutia si involutia. Si cel putin pana in ziua de azi nu a reusit sa gaseasca greselile sau contraargumentele demonstratiei. tzac pac, zece.
Pe alea mai complicate nu mi le amintesc. Stiu ca am mai luat un 10 la unde, altul la optica si altul pe un referat cu teoria relativitatii.

Ideea e ca nu eram neaparat buna la fizica!
La facultate imi venea sa ma dau cu capu de pereti cand am aflat ca n-am scapat de fizica!
Doar ca… undeva pe „drum” mi-am dat seama ca invatand(mai mult si mai degraba mai putin) ma trezeam stiind lucruri pe care ceilalti le considerau complicate. Mi se pareau simple si incredibil de spectaculoase in simplitatea lor.
Inca sunt pe spate de cand am gasit asemanarea dintre legile macro si micro-universului de parca as fi prima care si-a dat seama. :)) Da! Da! Gaura la macaroana!!!

Adica tu… oricare din noi, la nivel atomic si chiar molecular functionam ca si cum am fi un Univers sau o mica parte din el ce actioneaza dupa o vibratie! TU,chiar tu care probabil ai ajuns pe aici si pana aici si care cel mai probabil stii ca eu cred ca ne tragem din maimuta si maimuta din euglena si din virus si dintr-o simpla reatie chimica, esti un Univers creat dintr-un impuls sau poate o vibratie a ceva sau a cuiva.

Acum 5 ani am descoperit cuptorul cu microunde, implicit microundele.
Acum 4 ani am descoperit o holograma.
Acum 4,5 ani am descoperit ce o sa ajung daca „sar” intr-o gaura neagra🙂
Acum 3 ani am dat de Ioana :))
Acum 2 ani am descoperit motorul unei dacii si l-am vazut pe unu care-si dadea seama de ce are dupa cum „canta”.
Acum un an am descoperit optica altfel intr-o cabina de proba! Erau 2 oglinzi paralele si lumini din diferite parti. M-am tras la un mom si m-am vazut in mii de parti din ce in ce mai mici, „uite mult eu si din ce in ce mai mic!” Am stat un sfert de ora in cabina. Imi venea sa dansez.

Acum cateva luni mi-am facut un kaleidoscop. Magie cu 3 oglinzi :-)))

Eu cred ca fizica e o arta! Una reala! Nu poate fi un crez si pe cat „ma uit” mai mult la ea constat ca matematica nu a fost niciodata atat de esentiala in fizica pe cat se spune.

Visez fizica. De fiecare data cand ma plictisesc imi imaginez posibilele ei manifestari sau reprezentatii.
Cei care m-au auzit vorbind despre ea imi cunosc fascinatia.
Nu o stiu la fel de bine pe cat o stiu altii. Singurul meu avantaj e ca o simt si o vad acolo unde toata lumea uita de ea. Nu pot nici macar sa fac baie fara sa ma bucur de tensiunea superficiala a apei!

Fizica e o solutie spirituala, un generator de energie, o exprimare profunda a miscarii si a non-miscarii.
As putea sa continui la nesfarsit despre ea.

Mit! Fizica, ceea ce niste fixisti au denumit „real” e mai degraba o provocare la visare si joaca imaginatiilor unor oameni, fizicieni, care se bucura nebuneste si copilareste de fiecare data cand isi intalnesc arta.

Si daca ati intalnit oameni, fizicieni, care v-au pus sa invatati fizica intr-un mod dictatorial(asa cum am patit-o si eu) vreau sa stiti ca ei sunt niste frustrati! La fel ca niste artisti fara talent: o iau razna.
Nu fizica e de vina pentru prostia si esecul lor.

13 comentarii

  1. io cred ca Einstein ar fi mandru de reincarnarea suferita …

  2. @fireworks: :-)) Care reincarnare? Sa stiu si eu pe cine sa citesc. Sau pe cine sa suspectez de inconstienta.
    Einstein e ca Chaplin. Toata lumea il cunoaste. Putin stiu si de ce.

    Asta spuneam! Nu e vb numai de fizicieni. Am eu o mai mare apreciere pentru fizica decat pentru cei care o slujesc.
    Cartea mea preferata de fizica e un manual scris de pe vremea cand inca se credea in eter. :-)))
    Sa vezi tu acolo metafore despre electroni! :-)))

  3. vaaii scuzati ignoranta :)…si nemarginita impolitete…smochina o sa fie prima din lumea asta care o sa faca versuri in limbaj de specialitate (fizica)…:)))

  4. Tu nepoliticoasa? ignoranta? Astea-s toate calitati nascute prin comparatie. sau lipsa ei.
    Si tu vei fi incredibila descoperitoare de poiete. :-))

  5. io ma laud cu lipsa calitatilor mai sus mentionate.cat despre poiate descoperite..astept primu volum de esefizii…:D

  6. Esefizii??? :-)) Nu vrei sa-i faci tu notele?🙂 Sau prefata!

  7. esefizii=eseuri despre fizica…nush, vrei sa ti faca prefata o analfabeta? chiar daca eram o erudita nu te eclipsam🙂

  8. :-))) Dar stii ca ghearele alea sunt usor de taiat…

  9. ete na..tu nu esti de conceptia „taiati gheara” ..io stiu, tu stii?😛

  10. Am zic ca se pot taia, nu ca le tai. Lasa urma! Sa stiu ca ma iubesti :-))

  11. frantz e cel care te iubeste cel mai mult..

  12. Cel mai mult si cel mai mult? Aia nu am de unde sa stiu.

  13. api mai mult ca frantz nush cine:))))


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

